Nyheder

Skoletalenter lærte om app-programmering på Rybners Tekniske Gymnasium

Der blev lyttet intenst, da htx-underviseren David Lindholm gik i gang med at lære de videbegærlige folkeskoleelever om udgangspunktet for at kunne programmere apps til mobiltelefonen.

- Eleverne lærer om alle led i processen - det vil i grove træk sige at få identificeret og analyseret målgrupperne, at udforme en papirprototype og endelig at arbejde med visuel programmering med knapper via et program, der hedder App Inventor. I dag får de nogle eksempler på app-programmering, som de, der er interesseret, selv kan arbejde videre med efterfølgende, forklarer David Lindholm.

Og interesseret var de 12 elever fra 8. årgang på Signaturskolens tre afdelinger i Kvaglund, Skads og Tjæreborg.

- Det fungerer rigtig godt, at vi selv skal lave noget frem for bare at sidde og lytte og notere, lyder det fra Lisa og Lærke fra Tjæreborg. – Ja, og så er det fedt at få lov til at it-nørde, supplerer klassekammeraterne Kristian og Mikkel.

De fire elever er naturligvis begyndt at tænke over, hvilken ungdomsuddannelse, de skal vælge. To forventer at søge ind på det tekniske gymnasium:  – Vi har både fået vores valg bekræftet til brobygning og igen i dag, lyder meldingen. En af de fire klassekammerater går efter det almene gymnasium, og en er fortsat i tvivl.

Fire elever.jpg

Kommer vidt omkring
Som lærer og it-vejleder på Skads Skole fulgte Henning Lavendt eleverne dagen igennem.

- Vi er tre lærere, som har påtaget os at koordinere de forskellige tiltag, som er tænkt som et tilbud til de 20 procent dygtigste eller mest videbegærlige elever. Initiativet er udsprunget af en inspirationstur, en række lokalpolitikere med flere var på til Canada sidste år.

Både erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner bliver inddraget. Hidtil har de udvalgte folkeskoleelever blandt andet besøgt JydskeVestkysten, og det næste arrangement kommer til at foregå hos en el-installatør.

- Det er første skoleår, vi kører med forløbet, så der er lige nogle justeringer, vi skal have på plads - for eksempel koordinering af terminsprøver, projektuger med mere på de tre skoler. Men alt i alt må projektet siges at have fået en flot start, og vi sætter stor pris på den fine modtagelse, vi har fået her på gymnasiet og de andre steder, vi har besøgt, tilføjer Henning Lavendt.

IMG_0992.JPG

DSC_3722.JPG