Nyheder

Ulykkerne strømmer ind til svendeprøven

- På en skala fra 1 til 10 - hvor mange smerter vil du så vurdere, at du har? Reddereleven Nick Retsborg står bøjet ind over en ældre dame, som er faldet på trappen. - Bare rolig, vi hjælper dig, lyder det opmuntrende fra hans makker, redderelev Malene Clement Skov. Foran hende er en stor taske fuld af udstyr foldet ud. Hun trækker smertestillende medicin op i en sprøjte, informerer Nick om den præcise mængde og rækker ham sprøjten. Mens Nick lægger et drop i den ældre dames hånd, henter Malene en båre og gør den klar lige uden for den nærmeste udgang. De to elever holder hovedet koldt og handler hurtigt.

IMG_5894-web.jpg

Denne gang er faldulykken bare en øvelse, og den ældre dame er i virkeligheden en ung elev. Nick og Malene er i gang med deres svendeprøve. Det er nu, de skal vise, at de kan huske alt det, de har lært igennem de sidste ca. to et halvt år på redderuddannelsen.

På sidelinjen har de to rutinerede censorer, Jørgen Friis Pedersen, kvalitetschef ved Responce, og Finn Andersen, ambulancebehandler fra Falck i Ejby, sammen med underviserne Henrik Jespersen og Kim Nansen Skøtt nøje observeret hele forløbet omkring elevernes håndtering af den ældre dame. De ser tilfredse ud og drøfter efterfølgende casen med Nick og Malene.

I løbet af dagen vil eleverne gennemgå fire cases og en kort mundtlig eksamen, der er individuel. Sammen med holdkammeraterne Michael Christensen og Kevin Frydkjær, der også skal til svendeprøve i dag, venter de nu igen spændt i garageanlægget, hvor uddannelsesambulancerne holder klar til udrykning, så snart der kommer en melding fra underviserne. Det skal gå så realistisk for sig som muligt.

- Øvelserne handler i høj grad om teamwork, konstaterer Malene, der har en bachelor i idræt og en kandidatuddannelse i folkesundhedsvidenskab med sig i bagagen. De i alt 25 elever på holdet har vidt forskellige baggrunde og kommer fra hele landet. - Jeg kommer fra Brønderslev, fortæller hun, mens de tre holdkammerater svarer Silkeborg, Roskilde og Århus. Aldersmæssigt spænder eleverne fra 22 til 37 år, og der er kun fire piger på holdet, hvilket er lidt færre end normalt. Alle på holdet er elevansat hos Falck.

IMG_5916-web.jpg

Mange kommer ikke ind
- Det ersvært at få en voksenlæreplads. I de første par år, du er under uddannelse og har brug for at blive sikker på brugen af udstyret, kører du med i ambulancen som tredje mand, beretter Kevin, der er uddannet automekaniker og har arbejdet som portør og kørt med sygetransport, inden han blev optaget på redderuddannelsen i Esbjerg, hvilket også er temmeligt svært på trods af, at der nærmest ingen ledighed er blandt reddere.

- I Region Sydsjælland var der omkring 600 ansøgere, ca. 200 blev indkaldt til en samtale og heraf blev 65 optaget på uddannelsen, fortæller Michael, inden han bliver afbrudt af et walkie talkie-opkald: et barn er faldet i vandet og er bevidstløs. Han springer sammen med Kevin op i ambulancen og kører hastigt afsted.

Ude ved ulykkesstedet går de to redderelever hurtigt i gang med at give hjertemassage i ambulancen. Stemmen er rolig, men bestemt: ”11, 12, 13, 14, 15 - fuld luft”. Michael får høfligt, men bestemt, bedt den oprevne og ulykkelige mor om at vente udenfor. ”Alle væk, der stødes”.

- Nu venter vi på at lægen kommer, siger de. Øvelsen er slut. ”Moderen” smiler bag mascaraen, der er rendt ned ad kinderne, fordi hun levede sig så meget ind i rollen. - Er der noget, I ville have lavet om, spørger en af instruktørerne. Detaljerne omkring håndteringen af den kritiske situation diskuteres blandt eleverne, censorerne og instruktørerne.

IMG_5933-web.jpg

Lidt senere er det instruktørens gamle mor, Else, der er faldet om. Det er igen Nick og Malene, der samarbejder - effektivt og med få korte sætninger: - hun reagerer ikke på smerte, konstaterer Malene, der nu lytter efter, om Else trækker vejret. Det gør hun ikke, og Malene begynder at give hjertemassage. Der skal lægges kræfter i med begge hænder solidt placeret oven på hinanden for at trykke en brystkasse tilstrækkeligt ned. Malene stopper for rytmetjek. ”God luft, god luft”, melder hun med jævne mellemrum. ”Et minut og ti sekunder til rytmetjek”, melder Nick. Han sveder og får et ”Ja tak” retur.

- Det så godt ud. Godt samarbejde, lyder det anderkendende fra censorerne og underviserne, da casen er slut.


IMG_5962-web.jpg

Fakta om uddannelsen til ambulanceassistent        

  • Varer to år og syv måneder og består af ni skoleperioder på i alt 42 uger.        
  • Kan tages to steder i landet: Rescue Center Denmark i Esbjerg og Erhvervsskolen Nordsjælland i Hillerød.
  • Rescue Center Denmark samarbejder med sygeplejeskolen, hvor den teoretiske del af undervisningen foregår. Den praktiske del, hvor eleverne øver cases og bliver kendt med udstyret, foregår på Rescue Center Denmark.
  • Eleverne lærer blandt andet om knob og stik, køreteknik og udrykningskørsel, brand, bjærgning og autohjælp.
  • Efter halvandet år som assistent videreuddanner man sig til ambulancebehandler. Det kræver fem ugers skoleophold og 15 ugers praktik.
  • Efter yderligere tre års joberfaring kan man videreuddanne sig til paramediciner.