Nyheder

Campingpladsejere har lagt en plan

Idéer er der mange af på campingpladserne rundt omkring i Danmark. Gode idéer til, hvordan campingpladsen kan skabe tilfredse kunder, få dem til at vende tilbage og tiltrække nye kunder i en tid, hvor mange campingpladser kæmper for at overleve. 

camping6.jpg
Foto: Søndervig Camping

Men nogle campingpladsejere skyder i blinde, og dermed kan indsatsen være skønne spildte kræfter. Indsatsen fik fem campingpladsejere styr på, da de deltog i et indehaverkursus specielt tilrettelagt for campingpladser af Rybners Kursuscenter, bureauet O2 og Campingrådet. Her skulle deltagerne udarbejde en forretningsplan, hvilket er meget vigtigt for campingpladserne, fortæller Søren Lauridsen fra KursusCenter Vest, underviser i økonomidelen.

- Branchen har brug for at blive dygtig til at udvikle på noget, som kunderne efterspørger. Tiderne er presset nu for mange, så derfor gælder det om at have skarpe knive i skuffen, siger Søren Lauridsen.

Nye værktøjer
Ud fra forretningsplanen kom campingpladsejerne til at arbejde med, hvordan de samler data ind om kundernes ønsker og behov, med mål, strategi, og indsatser.

- Vi giver vi dem nogle værktøjer i forhold til, hvordan de bliver synlige i markedet. Det er i princippet en del af forretningsplanen. Hvad er vigtigt for pladsen: udvikling, synlighed eller noget helt tredje - altså hvordan tjener de penge? Derudover lærte de om mulighederne  for at  finansiere deres planer - bl.a. gav en repræsentant fra Vækstfonden indsigt i de muligheder som ligger der, nævner Søren Lauridsen . 

Rammer bedre brugerne
Arbejdet har givet gevinst for Robert og Lise Kroning, som ejer Søndervig Camping.

- De ting, der står i forretningsplanen, har vi hidtil arbejdet med i hovedet, men det er nemmere at arbejde med, når det står på papir. Det gør det nemmere at træffe nogle valg. Før kunne vi godt komme med en idé og køre videre med den, selv om den ikke passer på vores strategi. Men nu har vi fokus på, om det rammer vores brugere. Det giver mere struktur på beslutningerne, siger Robert Kroning. 

s_ndervigcamping4.jpg
Lise og Robert Kroning. Foto: Søndervig Camping

På kurset fik de også lagt en personprofil, som gør det tydeligt, hvilke styrker og svagheder, de besidder. Det gør dem bedre i stand til at sætte ind overfor deres udfordringer.

Kurset bliver anbefalet
Forskellige undervisere med hver deres særlige speciale underviste i de forskellige emner, og alle havde et særligt fokus på netop forholdene for campingpladser. Det gjorde ikke alene undervisningen målrettet men førte også til, at deltagerne kunne få meget ud af at udveksle erfaringer, fortæller Robert Kroning fra Søndervig Camping.

- En af de gode ting er, at vi alle er fra samme branche. Det er rigtig godt, for vi taler samme sprog. Vi ved, hvad hinanden mener, forklarer Robert Kroning og oplyser, at deltagerne har aftalt at blive ved med at mødes og udveksle erfaringer.

camping.jpg
Foto: Søndervig Camping

Lise og Robert Kroning havde i lang tid gerne villet arbejde med deres forretningsplan, og da de fik anbefalet Indehaverkurset for campingbranchen, var de ikke i tvivl om, at de skulle melde sig til. Og nu er ringen sluttet.

- Det er i hvert fald et kursus, vi godt kunne anbefale andre at tage på. Vi fik meget ud af det, konkluderer Robert Kroning.

FAKTA

  • Campingrådet, Rybners Kursuscenter og O2 arrangerer og tilrettelægger i samarbejde kurset Indehaverkursus for campingbranchen.
  • Campingrådet giver tilskud til kurset til medlemmer af foreningen. Derfor bliver prisen under 4000 kroner, som kan trækkes fra i skat.
  • Kurset varer to gange to dage + én opfølgningsdag.