Nyheder

Dygtige elever fik ekstra udfordringer på Teknisk Skole

Elever fra Signaturskolens 7. – 9. klasse skiftede i sidste uge to dage afdelingerne i Skads, Kvaglund og Tjæreborg ud med køkkenerne på Rybners Tekniske Skole, hvor kokke, tjenere og ernæringsassistenter normalt bliver uddannet.

webCille Simon og Christina.jpg
Cille, til venstre, og Simon er i gang med boller i karry med grønsagsris med hjælp fra ernæringsassistentelev Christina. 

Her underviste ernæringsassistentelever dem både i sund madlavning og i teori om ernæring. Det skete som en del af et ekstra tilbud til nogle af de elever, som klarer sig bedst. De kan også have brug for ekstra motivation, forklarer lærer Henning Lavendt.

- Vi gør meget for de svageste i folkeskolen. Men man burde også gøre noget for de 20 % bedste, så de får lidt ekstra motivation til at give lidt mere, siger han.

Højere faglighed
Eleverne fra Signaturskolen skal fire til seks gange ud på forskellige forløb, som kan give dem et ekstra boost. Alle gange lærer de noget, som de kan bruge i forbindelse med undervisning og eksamen på grundskolen.

- De får en højere faglighed end ellers. Vi giver dem nogle muligheder og en faglighed, som vi ellers ikke har i folkeskolen, forklarer han.

Det er Sofia Birins, som normalt går på Signaturskolens afdeling Kvaglund godt tilfreds med.

- Det har været meget sjovt og interessant. Jeg synes, jeg har lært noget, siger Sofia Birins, som kan mærke, at de andre har samme indstilling til det at gå i skole, som hun selv.

- Der er lidt mere stille og en anden arbejdsmoral, siger hun.

webto drenge l+©ber2.jpg
Asger Palsgaard, til venstre, og Gustab Agerbo tager konditest på gangene på Rybners Tekniske Skole.

Det kan Asger Palsgaard fra Signaturskolens afdeling Skads også genkende:

- Det er noget med, at vi gerne vil skolen og gider at lære noget, siger han.

Meget forberedelse og tålmodighed
Det er ernæringsassistentelever, som nærmer sig deres afsluttende opgave, som har sammensat og stod for undervisningen til folkeskoleeleverne. De planlagde og gennemførte praktisk- og teoriundervisning med mange aktive indslag som kondi- og aromatest, orienteringsløb og en menu med blandt andet klima- og sundhedshensyn, som eleverne skulle tilberede i køkkenet.

- Det har været spændende, og vi har fået lidt indblik i, hvordan det er at være lærer. Det kræver meget forberedelse og tålmodighed, siger ernæringsassistentelev Gitte Pedersen, som blandt er blevet nødt til at reflektere over de ting, som hun normalt tager som en selvfølge.

- Det er meget anderledes. Vi er vant til at gøre tingene selv, og nu skal vi sætte andre i gang. Vi lærer at formidle, hvorfor vi gør, som vi gør, siger hun, og det ligger i tråd med det mål, som hendes underviser faglærer på teknisk skole Anette Waldhauer har med projektet.

- De skal bruge den viden, de har tilegnet sig under uddannelsen på en anden måde. De arbejder meget med målgrupper og skal tage hensyn til, om det er ældre eller en anden gruppe. Så de har kigget meget på energibehovet for målgruppen i 7. – 9. klasse, siger Anette Waldhaur.

webkevin og melissa.jpg
Kevin fra Signaturskolen er i gang med at hakke hvidløg til en omgang grønsagslasagne, mens ernæringsassistent Melissa hjælper.

SE FLERE BILLEDER PÅ FACEBOOK