Nyheder

EUD10 afklarer og bygger bro

Siden august har et hold af unge elever fra Esbjerg Kommune gået i en ny type 10. klasse. EUD10 skal bygge en bred og solid bro til erhvervsuddannelserne, så de unge får et indblik i, hvilke muligheder de har med en erhvervsuddannelse og bliver afklarede i forhold til, hvilken vej de skal gå. 

I løbet af skoleåret skal eleverne på 12 ugers brobygning på forskellige erhvervsuddannelser. Det skal hjælpe dem med at blive mere afklarede i deres valg af ungdomsuddannelse. Og det er netop årsagen til, at to af eleverne Patrick Jensen Kofoed og Hameda Muhammed Ali valgte EUD10.

- Jeg var ikke sikker på, hvad jeg skulle. Jeg fik at vide, at der var 12 ugers brobygning, så jeg kunne komme ud og se uddannelserne, og så valgte jeg det, fortæller Hameda Muhammed Ali, som drømmer om at blive frisør.

Måske pædagogisk assistent
Det er dog så svært at komme ind på frisøruddannelsen, at hun skal have en plan B. Og der har de første par måneder på EUD10 hjulpet. Eleverne har gået i skole i fire uger på erhvervsuddannelserne på Social- og Sundhedsskolen Esbjerg og Rybners. Det har åbnet hendes øjne for uddannelsen til pædagogisk assistent på Social- og Sundhedsskolen.

- Jeg vil gerne have noget med børn at gøre, og det var rigtig spændende at være derude, siger hun.

For at blive mere sikker i sit valg vil hun vælge Sosu-skolen, når hun i løbet af efteråret selv skal vælge to ugers brobygning.

lille.jpg
EUD10 viste som afslutning på de første fire ugers brobygning på erhvervsuddannelserne deres projekter frem for familie og venner. Hameda Muhammed Ali og Patrick Jensen Kofoed sidder ved velkomstskiltet. 

Patrick Jensen Kofoed er blevet bekræftet i, at teknisk skole skal være uddannelsesstedet for ham. Måske som tømrer. Det vil han prøver i sine selvvalgte brobygningsuger.

De 12 ugers brobygning i løbet af EUD10 betyder også et afbræk fra traditionel undervisning, hvor de unge får mulighed for at bruge deres hænder og arbejde praktisk med projekter. Det er Patrick Jensen Kofoed glad for.

- Det er fint, for jeg er skoletræt, fortæller han.

Hameda er også glad for det – men af andre grunde.

- Jeg er ikke en der sidder stille. Jeg er mere til at lave noget, siger hun med et smil.

Mere praktik tak
Evalueringerne på det første forløb viser, at de unge er glade for uddannelsen, men gerne vil have endnu mere praktisk arbejde.

- Så vi snakkede med vores lærer, om at vi skulle være mere aktive, og det fik vi lov til, fortæller Hameda Muhammed Ali.

Blandt andet har eleverne på Social- og Sundhedsskolen været med til at arrangere nogle aktiviteter, som man kan lave med børn.

Men ren praksis kan det aldrig blive – for erhvervsuddannelserne kræver et højt niveau, hvor det er nødvendigt, at eleverne lærer en del teori. Både Social- og sundhedsskolen og Rybners vil dog fremover variere undervisningen mere med praktiske øvelser, oplyser underviser Henrik Ankersø.

- Vi lytter til selvfølgelig til eleverne, men de skal også være klar over, at vores uddannelser også indeholder en del teori, siger han.

FAKTA
EUD10 er en del erhvervsskolereformen, som trådte i kræft i august. Den stiller krav om, at alle kommuner skal tilbyde EUD10.