Nyheder

Gymnasieelever bryggede velsmagende øl

bryg-4-lille_Tekstside.jpg

Det første, gymnasieeleverne bedømte hinandens øl på, var lyden, når den åbnes. Med en smagsprøve i glasset vurderede de herefter øllet på dets gyldne farve, konsistens, duft og smag, ligesom etiketten, historien og præsentationen også talte med i den samlede bedømmelse.

Den venskabelige dyst markerede afslutningen på det fælles projekt, elever fra Esbjerg Gymnasium, Rybners Tekniske Gymnasium og Rybners Almene Gymnasium de sidste par måneder har deltaget i.

bryg-9-lille.jpg
Fordelt på ti hold med to/tre elever på hvert hold præsenterede eleverne deres hjemmebryggede øl for hinanden.

- Projektet er en brik i en række talentprojekter, der afvikles på gymnasierne. Hensigten med dette forløb har været at eksperimentere med ølbrygning på en måde, hvor eleverne udvikler uden en på forhånd kendt teori. Ingen har altså kendt udfaldene af forsøgene på forhånd, fortæller Orla Møller, der blandt andet underviser i fysik og kemi på Rybners Almene Gymnasium.

Sammen med kollegerne Lars Husum og Birgitte Hvid Mikkelsen fra henholdsvis Rybners Tekniske Gymnasium og Esbjerg Gymnasium har han - med basis i de naturvidenskabelige fag - undervist og guidet de ca. tyve 1., 2. og 3. g'ere, der havde valgt at bruge noget ekstra tid i skolernes laboratorier for at sætte sig ind i det naturvidenskabelige grundlag for ølbrygning.

Ludvig d. 1. smagte bedst
- Det har været et sjovt og lærerigt forløb. Vi meldte os til, fordi vi var nysgerrige, siger Nanna og Emma, der går på en naturvidenskabelig linje med matematik på A-niveau og fysik og kemi på B-niveau på Rybners Almene Gymnasium.

bryg-11-lille.jpg
Øllen skal minimum gære i fem uger, inden den er færdig.

Med den undergærede lagerøl "Ludvig d. 1." blev Christian, Frederik og Morten fra 3.F på Rybners Tekniske Gymnasium kåret som samlet vinder efter ølsmagningen. De kendte da også i forvejen til alt fra malttyper til alkoholprocenter.

- Det har været vores hobby siden november 2012. Vi producerer typisk 20 liter af gangen, beretter Christian.

I den efterfølgende evaluering gav eleverne blandt andet udtryk for, at de vil have endnu mere teori, og så ville de naturligvis gerne have været på besøg hos et af de lokale bryggerier.

Det får det næste hold måske mulighed for, for lærerne regner med at gentage talentprojektet næste år.

bryg-16-lille.jpg
Kemi er det fag, der primært knytter sig til projektet, men fysik, biologi og bioteknologi er også i spil.