Nyheder

Iværksætteri på Rybners Tekniske Gymnasium

For et par timer var Teknodromen på Rybners Tekniske Gymnasium lavet om til en velbesøgt messesal, hvor 3. årgang på studieretningen teknologi, design og innovation fik vist deres indre Georg Gearløs frem.

Siden starten af 3.g har eleverne i grupper arbejdet og udviklet på egne ideer – og de har haft travlt. Ud over en god ide, skulle eleverne også konstruere en prototype, lave en SWOT-analyse, forretningsplan, markedsanalyse og lave PR-materiale i form af visitkort og brochurer. Torsdagens Markedsføringsmesse var træning i, at afvikle en salgssituation.

web1.jpg

2. årgang på samme studieretning var dommere på Markedsføringsmessen. Udstyret med et avanceret pointsystem skulle de ud fra en række forskellige kriterier, bedømme de enkelte gruppers ideer.

En lysende ide vandt
Med 222 point vandt en gruppe bestående af Joakim Stein, Mathias Bjerg, Espen Jepsen og Cecilie Høj fra 3c. ViaGlow, hedder deres produkt og er selvlysende vejstriber.

- Ideen fik vi ved at benytte nogle kreative teknikker med fokus på at mindske trafikulykker. Vi brugte en omvendt brainstorm, hvor man fokuserer på nogle negative ideer for derefter at vende dem til noget positivt, forklarer gruppen.

- Vi prøvede at skabe måder, hvorpå føreren af bilen mest muligt blev forstyrret – hvilket vi tænkte måtte være generende lys, der blinker i forskellige farver. Den negative ide vendte vi om, og vi kom frem til, at en smule lys kunne hjælpe føreren med at orientere sig i trafikken, både i mørke og under dårlig sigtbarhed.

Vindergruppen fra 3c har været i kontakt med virksomheden ViaTherm, som producerer de almindelige hvide vejstriber vi kender, og af ViaTherm fik de fire htx-elever rigtig vejstribe-materiale, så de kunne afprøve deres ide i praksis:

- Vores produkt er en blanding af de traditionelle vejstriber og et nyt lag af gennemsigtig plastik med selvlysende pigment blandet i. Dette lades op af solen om dagen, og kan på én dags opladning lyse i 8-10 timer derefter, fortæller gruppen.

web2.jpg

Selvom Markedsføringsmessen er slut, pakker Joakim, Cecilie, Mathias og Espen ikke vejstriberne helt væk. Til foråret har gruppen planlagt et mindre forsøg på skolens parkeringsplads for at se, om deres selvlysende materiale kan holde til almindelig slitage og det danske klima.