Nyheder

Murere tog hul på ny arbejdsform

Det var nogle imponerende mure, som rejste sig i murerværkstedet, da eleverne på fjerde hovedforløb på Rybners Tekniske Skole i Esbjerg opførte deres projekter – enten alene eller arbejdende to og to sammen.  

Phillip Lassen og Sebastian Fyhn web.jpg
Phillip Lassen, som er elev ved Kop Byg i Guldager, og Sebastian Fyhn, Murermester Jess Juul også i Guldager, med deres projekt. 

For første gang arbejdede eleverne efter de nye undervisningsformer, som de skal arbejde videre med, når de skal i gang med svendeprøven. Det blev en udfordring især for eleverne, for de skulle selv med ind over hele processen – lige fra tegning og beregninger til udførelse. Men også lærerne skulle holde tungen lige i munden for at sikre sig, at eleverne ikke tog munden for fuld. Det blev en balancegang mellem at få guidet eleverne til at lægge sig på det rette niveau, fortæller Ib Rysgaard Mortensen, som underviser på mureruddannelsen på Rybners Tekniske Skole.

- De skal i dybden med deres speciale. De skal være ekstra gode. De skal bruge alt det teoretiske stof på tredje hovedforløb, siger Ib Rysgaard Mortensen.

yuhus bozdemir web.jpg
Avanceret fliselægning udført af Yuhus Bozdemir, elev hos Egon Sørensen i Svejstrup.

Han synes, at den nye prøveform er positiv, fordi eleverne selv skal tage en masse initiativ og arbejde meget selvstændigt.

- Det er rigtig godt. Jeg tror på, at vi har fundet den rigtige måde at gøre det på. De får ejerskab for opgaven, og de kan også inddrage elementer fra deres virksomheder, siger han.

Eleverne giver alt
Og han har oplevet, at eleverne er gået meget op i det, hvilket har løftet det faglige niveau.

- De giver alt, hvad de har i sig. De kommer derud, hvor det vipper, og så flytter man sig. Det er så min opgave som lærer at have så meget kontakt med dem, at de ikke kommer for langt ud og ikke får planlagt for meget, så de ikke kan nå det, siger han.

Også de elever, som har arbejdet efter den nye prøveform, er positive. Nicolai Henneberg og Morten Thomsen byggede deres projekt sammen.

- Det er en kanon idé at vi selv kan få lov til at bestemme lidt mere. Vi har udfordret os selv noget mere, så det har været sværere at lave det. Jeg synes helt klart, at det er bedre frem for det andet. Jeg tror, at man lærer mere ved det, siger Morten Thomsen.

- Det har været meget udfordrende. Det er lidt mere spændende, når man selv bestemmer det hele. Man gør sig mere umage, tilføjer Nicolai Henneberg.

Hev hinanden op
De to kammerater brugte to uger på at tegne projektet, beregne og lave skabeloner. Herefter kildrede det i fingrene for at komme i gang. De har i løbet af projektet draget stor nytte af at arbejde sammen.

- Vi havde samme interesser og samme speciale, og vi ligger på samme niveau. Man trækker hinanden meget op, hvis den ene for eksempel kommer til at lave en fejl, siger Nicolai Henneberg.

nicolai og morten2 web.jpg
Morten Thomsen og Nicolai Henneberg, elev ved Lars Viborg Pedersen i Hvide Sande.  

Som afslutning skal eleverne også fremlægge deres projekt. Det er en chance for at forklare, hvad tankerne har været bag det endelige resultat, for eksempel også, hvis noget er gået skævt. For Nicolai Henneberg og Morten Thomsen var det første siden grundforløbet, at de skulle fremlægge, så de var lidt nervøse.

- Man skulle tage at gøre det mere i løbet af uddannelsen. Men det gik fint nok, siger Nicolai Henneberg.

Nicolai og Morten web.jpg
Morten og Nicolais bygningsværk set fra den anden side.