Nyheder

MythBuster-ugen kulminerede med et sanseligt hav af naturvidenskabelige oplevelser

Se flere fotos på Facebook!

I uge 44 afprøver 1.g’erne på Rybners Tekniske Gymnasium i bedste MythBuster-stil en række videnskabelige myter. Alt sammen for at blive klogere på naturvidenskab.

Ideen med MythBusters er naturligvis hentet fra tv-programmet af samme navn på Discovery Channel, hvor forskellige vandrehistorier afprøves.

I løbet af projektet undersøger htx-eleverne adskillige myter, som de demonstrerer ved forsøg for enten at verificere eller modbevise påstandene. Projektet er i sagens natur tværfagligt, men det knytter sig primært til fysik.

Projektugen kulminerer med en MythBuster projektaften, hvor eleverne præsenterer og demonstrerer de eksperimenter, som de har arbejdet med i ugens løb for deres forældre. Dagen efter får gymnasieeleverne besøg af en stor gruppe 7. klasser, som ligeledes får myterne præsenteret og demonstreret. 

Inspirerende projektarbejde
- Det har været en super god uge, hvor vi også får skabt sammenhold i de nye klasser, bemærker Morten Gram fra 1.D med tanke på, at 1.g’erne netop har valgt sig ind på de studieretninger, de skal følge resten af deres gymnasietid.

- Mine elever er begejstrede for at opleve standene, og jeg er blevet meget inspireret af den projektorienterede måde, man arbejder på her på gymnasiet. Når eleverne kommer i 8./9. klasse, vil vi prøve at lave noget lignende, fortæller fysiklærer på Brorsonskolen i Varde, Xenia Radoor, der i øvrigt også fik et glædeligt gensyn med en række af htx-eleverne.

- Det er ret sejt, alt det gymnasieeleverne laver, lød det samstemmende fra Trine, Ida-Marie, Camilla og Anne-Marie fra 7.a på Fourfeldtskolen efter at de havde været rundt og se, mærke, kaste, måle, løfte, hoppe, dufte og lytte på standene. 

IMG_9911-web.jpg

IMG_9878-web.jpg