Nyheder

Hhx-elever lærer om tysk forbrugeradfærd via esbjergensisk succesvirksomhed

"Tyskerne hører mange radioreklamer blandt andet, når de kører bil".
"Okay ja, og fører det også til køb?!"

Koncentrationen lyser ud af Amalie Winter, Mathilde Wissing, Alberte Asmussen og Pernille Meier. De fire handelsgymnasieelever er ved at fremlægge handlingsforslag til, hvordan den esbjergensiske succesvirksomhed Nice Hair kan komme ind på det tyske webshop-marked. Der er ikke noget som helst tænkt eller fiktivt over deres fremlæggelse, for på den anden side af bordet har underviser Søren Møller selskab af Nice Hairs direktør og stifter, Tonny Nielsen Bruun, som spørger interesseret ind til pigernes analyser. De diskuterer blandt andet fordele og ulemper ved radioreklamer, tysk efterspørgsel på parabene- og parfumefri produkter og loyalitetsklubber med mulighed for at optjene point og rabat.

Projektet, der knytter sig til virksomhedsøkonomi på a-niveau, har varet en måneds tid, og undervejs har eleverne besøgt Nice Hair, der som en meget åben virksomhed egner sig perfekt til et caseforløb. De har også været i Flensborg for at interviewe tyske forbrugere om forbrugeradfærd og nethandelsadfærd.

Ikke-navngivet-3.jpg

Vil hellere bo i Tyskland
Ude i kantinen sidder drengegruppen bestående af Jacob Andersen, Gustav Leigaard, Anders Buhl og Christian Weller fra 2t. De er generelt positive over for projektarbejde, hvor en lokal virksomhed er omdrejningspunktet.

- Du får set det hele selv og snakket med lederen, så du får hans synsvinkel på emner og problemstillinger, bemærker Jacob Andersen. De andre nikker samtykkende. - Sidste år  gennemførte vi et lignende projekt om turisme. Det fungerede også godt, beretter Christian Weller.

Drengene er mere skeptiske, når det kommer til spørgsmålet om projekterne har givet dem mere lyst til at dygtiggøre sig i det tyske sprog ved at vælge tysk på a-niveau som valgfag i 3.g.

Jeg har ikke tænkt mig at vælge tysk på a-niveau i 3.g. Så vil jeg hellere flytte til eksempelvis Berlin i en periode efter gymnasiet og lære sproget på den måde, konstaterer Gustav Leigaard, og sådan har Christian Weller det også: - Jeg vil gerne ned og være skiguide i Alperne.

Store forskelle på forbrugerne
- Vi gik ind på det tyske marked for halvandet år siden. Det kom bag på os, hvor store forskelle der er på danske og tyske forbrugere, forklarer Tonny Nielsen Bruun i en pause mellem gruppefremlæggelserne. Samtidig tilføjer han, at opstarten i det tyske ikke blev nemmere af, at virksomheden gik ind i fire nye lande på én gang.

I november deltog direktøren i en konference i Tyskland, hvor han holdt et oplæg om vanskelighederne ved at komme ind på det tyske marked som dansk webshop. Dele af oplægget gentog han for eleverne, da de besøgte virksomheden.

Der er faktisk mange forskelle. Tyskerne bruger for eksempel kun halvt så meget tid på Facebook som danskerne, og så lægger de meget vægt på, at det er en tysk hjemmeside, de handler på, beretter Tonny Nielsen Bruun.

Da alle gruppefremlæggelser er færdige og holdet er samlet, takker han eleverne for deres mange forskellige ideer: - Det var været meget inspirerende, men desværre har jeg ikke fået en endelig køreplan, siger han med et glimt i øjet, inden han skynder sig at tilføje: - Men vi vil bruge jeres input til at køre videre med.

Der blev kåret to vindergrupper:

Ikke-navngivet-2.jpg
Henrik Lundby, Jacob Kirk og Jakob Skriver – vandt chokoladenisser og paraplyer. 

Ikke-navngivet-1.jpg
Mikka Lauridsen, Frederikke Kristiansen, Monique Melgaard og Helene Kirkeby vandt goodie backs med Rønsbøl-produkter. Rønsbøl er for nylig blevet købt ind i Nice Hair.

Besøg af Karrierepilot
Virksomhedsøkonomi-holdet har også netop haft besøg af Karrierepilot Emil Kåre Wolff Jensen fra Semco. Emil er 25 år og controller hos Semco. Han har boet en periode i Tyskland og holdt et oplæg om, hvordan tysk har hjulpet hans karriere i forhold til ansættelser og spændende arbejdsopgaver. Han forklarede eleverne, hvorfor han fortsat mener, at tysk vil være en vigtig "døråbner" til spændende jobs.