Nyheder

Talenter præsenterede grønne energi-løsninger for dommerpanel

Det handlede om biomasse-ressourcer og analyser af forskellige bæredygtighedstilgange som økonomi, klima, natur, miljø, teknologi, etiske overvejelser og kvantitet, da tre grupper med i alt 16 udvalgte elever fra TGE i torsdags præsenterede deres projekt foran et koncentreret dommerpanel.

- Jeg synes, det har været spændende at arbejde sammen på tværs af årgangene - vi havde for eksempel to tredjeårs-teknik-studerende på vores hold, og det har betydet, at jeg har lært mere og fået mere ud af forløbet, lyder vurderingen fra Frederik Aagaard,1.A.

Også Mette Stage fra 2.F er glad for, hun takkede ja til tilbuddet om at deltage i talentforløbet, der har strukket sig over tre mødedage siden starten af december.

- Den første dag fik vi et inspirerende indlæg fra Katharina (ph.d studerende fra Aalborg Universitet Esbjerg, red.), og så har det været fint med et par dage til projektet, da vi for eksempel havde brug for tid til at kontakte Esbjerg Kommune og summe lidt over opgaven, beretter andenårs-eleven, der ikke kendte nogen af de andre i hendes gruppe i forvejen.

interaktiv_energil_ring_23.01__28_-lille.jpg

Bedre udnyttelse af haveaffald
Det var som nævnt ph.d studerende Katharina Paarup Meyer, der ledede undervisningen på den første talentdag. Her gav hun de unge talenter et oplæg om bæredygtighed og bedre udnyttelse af biomasseressourcer og præsenterede dem for case studys. Eleverne blev herefter selv aktivieret via workshops, hvor hver gruppe valgte en biomasse ressource at arbejde ud fra.

I torsdags, den 23. januar, præsenterede eleverne så deres arbejde foran et dommerpanel, som vurderede deres indsats. Gruppe 1 havde set nærmere på "Majs som biomasse" og foreslog forbedringer via gensplejsning, udnyttelse af stubbe og oprettelse af andelsbiogasanlæg. Gruppe 2 forklarede i deres præsentation, hvilke fordele det kan give at begynde at slå enggræs for at anvende det til biogas.

Det bedste forslag til bedre udnyttelse af biomasseressourcer kom fra gruppe 3, der dermed vandt en tur i biffen for deres undersøgelse af, hvordan Esbjerg Kommune bedre kan udnytte de store mængder have-parkaffald.

interaktiv_energil_ring_23.01__85_-lille.jpgVinderne fra Gruppe 3.

interaktiv_energil_ring_23.01__68_-lille.jpg

Mange fokusområder
Dommerpanelet bestod af rektor på TGE, Allan Torntoft Gregersen, der havde fokus på, hvor gode eleverne har været til at tænke "ud af boksen" og tværfagligt. Anders Tesgaard, biologi-teknikfagslærer på TGE, koncentrerede sig især om, hvilke overvejelser grupperne havde gjort sig om de tekniske aspekter i hele livscyklussen for biomasse ressourcen, mens Jens Ahlmann Hansen, kommunikationlærer på TGE, vurderede formidlingspræstationen.

Aalborg Universitet Esbjerg var repræsenteret ved studerende Dennis Rashid Qadri, Katharina Paarup Meyer og Petar Durdevic Løhndorf, der ligeledes havde hver deres fokusområde under elevernes præsentation.

Projektleder Tove Morell, der er kommunikationsmedarbejder på Aalborg Universitet Esbjerg, har under hele det nyudviklede talentforløb været fokuseret på, hvordan elevernes engagement, samspil og kreativitet har været.

- Jeg synes, at eleverne har præsteret et fint stykke arbejde, og de var dejlige at være sammen med. Det er bestemt et koncept, jeg er frisk på at gå videre med, men selvfølgelig skal relevante forbedringer indarbejdes, konstaterer Tove Morell.

De 16 talenter fik efterfølgende dommernes detaljerede kommentarer med sig hjem på skrift. Men hvad vigtigere er: de gik forhåbentlig fra forløbet med ny viden og inspiration.

Baggrund og fakta

  • Som en del af projekt "Energi Campus Esbjerg" har AAU Esbjerg og Teknisk Gymnasium Esbjerg sammen udviklet et talentforløb med afprøvning af interaktiv energilæring.
  • Energi Campus Esbjerg har et budget på 4,6 millioner kroner, og halvdelen kommer i form af støtte fra EU's Europæiske Socialfond. Det er Syddansk Vækstforum, der har indstillet projektet til støtte.
  • Formålet med talentforløbet er at afværge ingeniør-og teknikermangel i den voksende energibranchen ved at gennemføre forløb, der gør gymnasieelever interesserede i en ingeniøruddannelse. 

 

interaktiv_energil_ring_23.01__5_-lille.jpg

interaktiv_energil_ring_23.01__15_-lille.jpg

interaktiv_energil_ring_23.01__47_-lille.jpg

interaktiv_energil_ring_23.01__51_-lille.jpg

interaktiv_energil_ring_23.01__63_-lille.jpg